chemistry uoz
اگر افتادی مهم نیست ، به شرطی که موقع بلند شدن از زمین چیزی برداری

سلام چهارمی ها

نمونه سوال امتحانی را در دو سری دی ماه و خرداد برای شما دوستان آماده کرده ام ،در ضمن فرمت این فایل ها wordمی باشد.

 

 

نرم افزار مورد نیاز:winrar-word

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

لطفا برای دانلود نمونه سوالات دی ماه شیمی پیش دانشگاهی کلیک کنید(8سری سوال)

لطفا برای دانلود نمونه سوالات خرداد ماه شیمی پیش دانشگاهی کلیک کنید(4سری سوال)

سلام بچه های اولی

قسمت دوم از نمونه سوال شیمی را از دبیرستان دانشگاه شریف تهیه و برای دانلود اماده است.این قسمت دارای 42سری سوال است امیدوارم که لذت ببرید.

تذکر:برای سهولت کار در یک فایل فشرده جمع آوری شده اند.

 

نرم افزارهای مورد نیاز:winrar-PDF

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

لطفا برای دانلود کلیک کنید

ارسال در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:دانلود نمونه سوال شیمی اول دبیرستان,شیمی اول دبیرستان,شیمی1,تدریس شیمی اول دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

سلام اولی ها

برای شما هم اینبار نمونه سوال امتحانی برای دانلود گذاشتم امیدوارم که از این نمونه سوال نهایت استفاده را ببرید

در ضمن برای سهولت کار در یک فایل فشرده جمع آوری شده اند

 

 

 

نرم افزار مورد نیاز:winrar-word

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

لطفا برای دانلود کلیک کنید

 

ارسال در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:دانلود نمونه سوال شیمی اول دبیرستان,شیمی اول دبیرستان,شیمی1,تدریس شیمی اول دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

نمونه سوال شیمی دوم دیرستان را از دبیرستان دانشگاه شریف برای شما دومی ها آماده کردم امیدوارم که استفاده کنید.

 

 

 

نرم افزار مورد نیاز:winrar-PDF

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

لطفا برای دانلود کلیک کنید

ارسال در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:دانلود نمونه سوال شیمی دوم دبیرستان,شیمی دوم دبیرستان,شیمی2,تدریس شیمی دوم دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

سلام دومی ها

نمونه سوال امتحانی را در دو سری خرداد و دی ماه را برای شما دوستان گذاشتم تا یادگیری و مهارت خود را افزایش دهید.

 

 

نرم افزار مورد نیاز:winrar-word

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

لطفا برای دانلود نمونه سوال دی ماه سال دوم دبیرستان کلیک کنید(14سری سوال)

لطفا برای دانلود نمونه سوال خرداد ماه سال دوم دبیرستان کلیک کنید(60سری سوال)

ارسال در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:دانلود نمونه سوال شیمی دوم دبیرستان,شیمی دوم دبیرستان,شیمی2,تدریس شیمی دوم دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

نمونه سوال شیمی سوم دبیرستان از دبیرستان دانشگاه شریف را برای دانلود آماده کرده ام برو حالشو ببر

 

 

 

نرم افزارهای مورد نیاز:winrar-PDF

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

لطفا برای دانلود کلیک کنید

سلام دوستان

اینبار نمونه سوالات شیمی را از دبیرستانهای مختلف را برای دانلود گذاشتم امیدوارم که استفاده کنید

 

 

 

تذکر:برای اجرای فایل ها باید نرم افزارهای winrarوPDF را بر روی سیستم نصب نمایید.

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

برای دانلود لطفا کلیک کنید

 

متحرک انیمیشن تردستی رایگان تردستی با پاسور زندگی جالب انگیز زندگی خصوصی دانلود شیمی ۳ مهیج شیمی آلی جالب شیمی شیمی درمانی شیمی تجزیه جالب ترین ها شیمی فیزیک شاید بیاید تردستی و شعبده بازی بازی مهیج شیمی ۲

 

در زیر تصویری متحرکی را خواهید دید که در آن فردی با مخلوط کردن دو ماده دست به یک تردستی جالب و مهیج می زند. امیدواریم از این تصویر متحرک جالب خوشتان بیاید.

 

ارسال در تاريخ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:سرگرمی با شیمی,شعبده بازی با شیمی,شگفتیهای شیمی, توسط یاسین بلوچزهی

سلام آتشین
شما می‌خواهید دوستانتان را به یک سری آزمایشهای جادویی از شیمی سرگرم سازید. بهتر است این کار را با یک سلام آتشین شروع کنید:
روی میز یک صفحه کاغذ قرار دارد. شما آن را به دست گرفته در حالیکه فندکی در دست دارید، به تماشاچیان تعظیم کرده و در ضمن ، فندک روشن را به کنار کاغذ می‌زنید. یک مرتبه کلمه سلام به خط درشت روی کاغذ ظاهر می‌گردد در حالیکه این نوشته شعله می‌کشد و تماشاچیان را غرق در شگفتی می‌سازد.
اجرای این آزمایش بسیار ساده است، اما شما ابتدا به وسایل زیر نیازمندید:
10 گرم نیترات پتاسیم که در 25 سانتی متر مکعب آب حل کرده اید.
یک قلم نقاشی کوچک
یک صفحه تقریبا بزرگ کاغذ ضخیم که در ضمن کمی قابل نفوذ باشد.

بعد از تهیه این وسایل ، ساعتها قبل از اجرای نمایش و دور از چشم تماشاچیان کلمه سلام را با محلول غلیظ نیترات به وسیله قلم نقاشی روی کاغذ مزبور بنویسید. پس از خشک شدن آن دوباره همین کلمه را روی آن مجددا بنویسید و این کار را چند بار تکرار کنید تا ضخامت این نوشته به حد کافی باشد. ضمنا باید تمام حروف این کلمه را به هم متصل کنید. به محض تماس فندک با یک نقطه از نوشته، قسمت‌هایی از کاغذ که به وسیله نیترات پتاسیم اکسید شده است می‌سوزد و ایجاد روشنایی می‌کند. به جای کلمه سلام می‌توانید کلمات مناسب دیگری به همین شیوه روی کاغذ بنویسید و آتش بزنید. آزمایش جالب لطف بیشتری به محفل شما خواهد بخشید.
شعله در گودی دست
این بار به آزمایشی دست می‌زنید که هیچ تماشاچی با دیدن آن نمی‌تواند از تعجب خودداری می‌کند و آن اینکه در حضور تماشاچیان ، مایعی را در گودی دستتان می‌ریزید و چند لحظه بعد شعله‌های آتش زبانه می‌کشد، بدون اینکه دست شما احساس گرمای غیر قابل تحملی بکند.
وسایل لازم برای این کار عبارتند از:

12 سانتیمتر مکعب سولفور کربن
8 سانتیمتر مکعب تتراکلرور کربن
حال ابتدا آنها را خوب باهم مخلوط کنید. سپ بدون اینکه کسی متوجه بشود دستتان را روی بخاری نیم گرم یا آجری که روی اجاق برقی قرار دارد و نظایر آن گرم کنید و آن گاه مخلوط را در گودی دستتان بریزید. در مدتی خیلی کوتاه مایع شروع به شعله کشیدن می‌کند. این سوختن توام با بوی خیلی زننده نیست و می‌توان حتی در داخل ساختمان نیز به اجرای آن اقدام کرد.
در صورتی که موقعیت مناسب نباشد تا شما قبلا دستتان را تا آن اندازه گرم کنید، می‌توانید نظیر آزمایش فوق ، به کمک یک لوله شیشه‌ای گرم ، مایع را مشتعل سازید. اگر مواد تازه و موثر باشند، این طریق برای مشتعل کردن آن کافی خواهد بود. در غیر این صورت کبریت بکشید و به فاصله کمی از آن نگهدارید. مایع شعله ور خواهد شد. اما دست شما آنقدر گرم نمی‌شود که غیر قابل تحمل باشد.
تصویری که قرمز می‌شود!
به دوستانتان بگویید که آیا می‌توانند بدون استفاده از رنگ ، یک عکس را قرمز سازند و بلافاصله آن را به حالت معمولی در بیاورند؟ مسلما کسی قادر به این کار نخواهد بود. حالا شما تصویری را که قبلا تهیه کرده و صورت آن را با فنل فتالئین پوشانیده‌اید، از جیبتان بیرون بیاورید. این مایع که به صورت تصویر مالیده شده ، ابتدا رنگی ندارد. ولی اگر شما انگشتانشان را در آمونیاک خیس کنید (که حتما قبلا این کار را کرده‌اید) و جلوی تصویر بگیرید، صورت ان قرمز کمرنگ می‌گردد! اگر انگشتانتان را کنار بکشید، رنگ صورت دوباره معمولی می‌شود!
آب شعله آفرین!ظرف شیشه‌ای را از روی میز بر می‌دارید و از مایع بی‌رنگی که دارد کمی به دهان پر کرده و تظاهر به خوردن آن می‌کنید. سپس آن را بیرون تف می‌کنید. روی میز می‌ریزد و بلافاصله شعله می‌کشد. علاقه مندان سرگرمیهای شیمی می‌توانند
جهت اجرای این آزمایش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

یک ظرف شیشه‌ای محتوی الکل اتیلیک
چند گرم ایندرید کرومیک قرمز کاملا خشک
یک صفحه مسطح سوز

سپس باید به ترتیب زیر عمل کرد:
صفحه مسطح نسوز را در محل دلخواهی روی میز قرار داده و روی آن کریستالهای ایندرید کرومیک را بپاشید. وقتی الکل اتیلیک را که به عنوان آب به تماشاچیان معرفی کرده‌اید در دهان گرفته و روی کریستالهای ایندرید کرومیک بریزید، فعل انفعالات شدیدی انجام یافته و حرارت زیادی تولید می‌گردد تا انجا که الکل اتیلیک مشتعل می‌شود و ارتفاع شعله حتی به 15 الی 20 سانتیمتر هم می‌رسد.

شما اگر حاضر به ریختن الکل در دهان خود و تف کردن آن روی میز نیستید (زیرا این عمل در حضور دوستان ، کمی زشت است) ، می‌توانید در یک ظرف حلبی ، چند گرم ایندرید کرومیک بریزید و الکل اتیلیک را که آب معرفی کرده‌اید روی آن اضافه کنید. بلافاصله شعله‌ها از درون ظرف حلبی زبانه خواهد کشید. یاد آوری می‌کنیم که در تمام آزمایشهای شیمی که با شعله همراه است، باید دقت زیاد کرد تا لباس شما آتش نگیرد و دستتان نسوزد و همچنین این آزمایشان حتما باید چند بار قبلا آزمایش شده و سپس تماشاچیان اجرا گردد.


www.persianfourm.com

ارسال در تاريخ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:سرگرمی با شیمی,شعبده بازی با شیمی,شگفتیهای شیمی, توسط یاسین بلوچزهی

  ارتباط شيمي با قرآن كريم

 

مقدمه:

اگر نظري به آيات قرآن بيفکنيم مي بينيم که در موارد گوناگون خداوند انسانها را به سير و گشت و گذار در جهان پيرامون خود فرا مي خواند.بارها در قرآن آمده است اي  انسانها آيا  به آسمان نمي نگريد؟ آيا به ستارگان  نمي نگريد ؟ به گياهان؟به حيوانات؟و ..........گوياترين بر اين مدعا نامهاي اشيا» , حيوانات و صورتهاي فلکي است که در سراسر آيات قرآن مشاهده مي شود.

-سوختن چوب و توليد آتش:
در آيه 80 سوره ياسين خداوند به خاصيت آتش افروزي درختان سبز اشاره مي کند.امروز ميدانيم گياهان گاز کربنيک را از هوا و آب را از زمين جذب کرده و به کمک انرژي نوراني خورشيد طي عمل فتوسنتز در ابتدا ماه  گلوکز الي را ساخته واکسيزن آب در اين فرآيد آزاد ميشود.طي فرآيندهاي بعدي از گلوکز چوب ساخته ميشود و انرژي ذخيره شده (انرژي شيميايي خورشيد)در گياهان هنگام سوختن چوب ها آزاد مي شود و همچنين اگر تمام چوب ها و درختان بر اثر وزش باد و طوفان به هم بخورند آتش سوزيهاي وسيع و وحشتناک در جنگلها رخ مي دهد.
-آهن:
در آيه 25 سوره حديد آمده است آهن (و ديگر فلزات)را که در آن سختي (براي جنگ و کارزار)  و هم منافع بسيار براي مردم است افريديم) و امروز ميدانيم که آهن و آليازهاي آن به مجموع فلزات ديگر در زندگي انسان اهميت دارد.
-آب دريا ها :
در آيات متعدد قرآن خداوند اهميت دريا و آب را بيان ميکند (و هم او خدايي است که دريا را براي شما مسخر کرد)(نحل 14).درياها سرشار از مواد معدني و جلبلک هايي است که پايه و اساس زنجيره غذايي را در داخل آب تشکيل داده و اهميت زيادي در زندگي انسانها دارند.سوره الرحمن آيه 19 اشاره به دو دريايي دارد که در کنار هم قرار دارند و در حاليکه با هم تماس دارند در ميان آنها مانعي قرار دارد که يکي برديگري غلبه نکند.چرا؟
سرنوشت آب درياها:
قرآن کريم در آيه 6 سوره تکوير از برافروخته شدن درياها و آيه 3 سوره انفطار از به هم پيوسته شدن درياها در روز قيامت صحبت ميکند که جاي بسي شگفتني است بعيد نيست در استانه قيامت آب اين درياها که از دو ماده اکسيژن و هيدروژن تشکيل يافته چنان تحت فشار قرار گيرند که تجزيه شوند و بر اثر يک جرقه همگي تبديل به يک پارچه آتش شوند.
-رعد و برق:
ايه 12 سوره رعد و 24 سوره روم ...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:ارتباط شیمی با قران,شیمی در قران,شیمی و قران, توسط یاسین بلوچزهی

سلام دوستان

یک روش خوب و با حال به طریقه ی رمذگذاری را برای حفظ ترتیب عناصر در جدول تناوبی را برای شما گذاشتم لطفا دانلود کنید و لذت ببرید.

لطفا نظر خود را فراموش نکنید،نظرات خصوصی خود را به آدرس زیر ارسال کنید

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

 

 

برای دانلود لطفا کلیک کنید

جزوه شیمی سال سوم دبیرستان فصل اول از استاد ایراندوست را برای شما عزیزان گذاشتم.

امیدوارم که از مطالعه جزوه لذت ببرید.

لطفا نظر خود را فراموش نکنید،لطفا نظرات خصوصی خود را به آدرس زیر ارسال کنید

 

 

 

yassin.baloochzahi72@yahoo.com

 

 

برای دانلود لطفا کلیک کنید

ارسال در تاريخ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:جزوه شیمی سوم دبیرستان,جزوه فصل یک شیمی سوم دبیرستان,شیمی سال سوم دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

دانلود نمونه سوال امتحان نهایی سال سوم دبیرستان در درس شیمی را برای شما بچه ها گذاشتم امیدوارم که از دانلود نمونه سوالات نهایت استفاده را ببرید.

تذکر:برای اجرای فایل پس از دانلود باید نرم افزار WinRar در سیستم شما نصب باشد.

 

 

 

 

 

 

برای دانلود لطفا کلیک کنید

ارسال در تاريخ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:دانلود نمونه سوال شیمی سال سوم,نمونه سوال امتحان نهایی,شیمی سال سوم دبیرستان, توسط یاسین بلوچزهی

شيمي علم اتم‌ها، پيوندها و مولكول‌هاست. دانشي كه مي‌تواند خواص ماده، چگونگي تغييرات و شيوه توليد آن‌ها را از هسته اتم گرفته تا كهكشان‌ها بررسي كند و رشته شيمي، رشته‌اي است كه به پرورش متخصصاني مي‌پردازد كه با مطالعه و تحقيق و آزمايش به ابداع و نوآوري پرداخته و يا فرآورده‌هاي شيميايي را كنترل مي‌كنند.

دكتر محمدحسين رفيعي استاد شيمي دانشگاه تهران در معرفي اين رشته مي‌گويد:

«رشته شيمي داراي دو بخش علم شيمي و صنايع شيمي است كه علم شيمي به عنوان يكي از علوم پايه زيربناي علوم مختلفي همچون بيولوژي ، بيوتكنولوژي ، پزشكي ، دندانپزشكي ، داروسازي و رشته‌هاي متعدد مهندسي است. اما صنايع شيميايي عبارت است از صنايعي كه در آنها واكنش شيميايي انجام مي‌گيرد يعني اقسام مواد اوليه تبديل به محصولات جديد مي‌گردد كه خواص اين محصولات تا حدودي با مواد اوليه متفاوت است.»

وي در ادامه مي‌گويد:

«با توجه به تعريف فوق صنايع شيمي طيف گسترده‌اي از صنايع را در بر مي‌گيرد كه از آن جمله مي‌توان به صنايع غذايي، داروسازي، پتروشيمي ، الياف مصنوعي ، بهداشتي و آرايشي و صنايع توليد لوازم خانگي اشاره كرد.»

يكي ديگر از اساتيد دانشگاه در معرفي اين رشته مي‌گويد:

«بررسي و مطالعه اجمالي تركيب، ساختار و ويژگي‌هاي ماده و همچنين كنترل آزمايشگاهي فرآيندهاي شيميايي، مطالب و فعاليتهايي است كه در رشته شيمي در سطح كارشناسي ارائه مي‌گردد. در سطح كارشناسي ارشد و دكترا نيز دانشجويان در گرايش‌هاي تخصصي اين رشته كه عبارتند از : شيمي آلي ، شيمي تجزيه ، شيمي معدني ، شيمي فيزيك و شيمي كاربردي به صورت عميقتري با بخشي از علم شيمي آشنا مي‌گردند تا در آينده بتوانند مرزهاي دانش شيمي را گسترش دهند.»

تواناييهاي فارغ‌التحصيلان
فارغ‌التحصيلان اين دوره مي‌توانند مسؤوليت‌ زمينه‌هاي مختلف از جمله موارد زير را عهده‌دار باشند:

1- طرح، نظارت و اجراي طرحهاي تحقيقاتي كوچك و بزرگ شيميايي در سطوح مختلف كاربردي و علمي محض، در دانشگاهها، كارخانجات و مراكز تحقيقاتي ، به منظور ارتقاي كمي و كيفي محصولات مورد نياز جامعه .

2- مسووليت و ارائه خدمات در آزمايشگاههاي كنترل كيفي، پيگيري و ارائه معيارهاي استاندارد به منظور افزايش كميت و كيفيت محصولات توليدي و همچنين مواد مصرفي كارخانه‌ها و صنايع .

3- ارائه خدمات آموزشي در سطح دانشگاهها ، دبيرستانها و موسسات آموزشي.

4- ارائه طرحهاي پژوهشي به منظور استفاده از منابع اوليه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزايش بهره‌وري از آنها و جلوگيري از صادرات بي‌رويه مواد اوليه ارزشمند و تبديل آنها به محصولات واسطه‌اي كه ارزش اقتصادي بالاتري دارند.

5- ارائه خدمات در كارخانجات پتروشيمي ، پلاستيك ، لاستيك ، رنگ و رزين ، الياف ، صنايع غذايي ، صنايع دارويي، بهداشتي و شوينده‌ها .

6- آمادگي براي ادامه تحصيلات در مقاطع بالاتر براي تامين كادر علمي دانشگاهها و ساير مراكز علمي.

7- كمك به توسعه صنايع دستي كه در سطح گسترده‌اي در جامعه پراكنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهاي بهتر و متنوع‌تر، بخصوص استفاده از رنگهاي طبيعي موجود در صنعت فرش.

8- استفاده از گياهان دارويي فراواني كه در مملكت موجودند، به منظور استخراج و شناسايي موارد كاربرد اين گياهان به كمك متخصصان داروساز.

هدف از اين دوره تربيت كارشناساني است كه در زمينه‌هاي آموزش در دبيرستان، تربيت كمك پژوهشگر، آماده كردن دانشجويان براي ورودبه دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري به منظور تامين كادر آموزشي، پژوهشي مورد نياز دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي ، كارشناسان مورد نياز صنايع شيميايي و بي‌نيازي از كارشناسان خارجي بتوانند از عهده برآيند. دوره داراي دو گرايش: شيمي محض ، شيمي كاربردي است. داوطلب بايد در دروس شيمي، فيزيك و رياضي دبيرستان قوي بوده ، علاقه ، انگيزه و روحيه كاوشگري لازم را دارا باشد. دروس به صورت عمومي ، پايه ، الزامي (مشترك بين دو گرايش ) و اختصاصي ارائه مي‌شود. بعضي دروس الزامي عبارت است از : شيمي آلي ، شيمي تجزيه، شيمي فيزيك، شيمي معدني، معادلات ديفرانسيل. علاوه بر اين دروس 32 واحد درسي در هر گرايش وجود دارد. در شاخه شيمي محض و شيمي كاربردي 20 واحد از اين 32 واحد انتخابي است.

بعضي تواناييهاي فارغ‌التحصيلان به شرح زير است:

عهده‌دار شدن مسووليت هدايت آزمايشگاهها و كمك به امر تدريس شيمي در دانشگاهها ، همكاري در زمينه‌هاي پژوهشي در موسسات ذيربط و دانشگاهها، سرپرستي آزمايشگاههاي كنترل كيفيت مواد اوليه و محصولات در صنايع شيميايي و رفع مشكلات شيميايي صنايع موجود ، ارائه روشهاي بهتر جهت بالا بردن سطح توليد از نظر كيفي و كمي.

با توجه به نياز دانشگاهها به مدرس شيمي، نياز صنايع مختلف شيميايي به پژوهشگر و كمبود متخصص ايراني براي اداره كنترل كيفيت آزمايشگاههاي شيمي صنايع موجود، اهميت اين رشته مشخص مي‌شود.

امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد دكتري در داخل و خارج از كشور وجود دارد. برخي از مراكز جذب كارشناسهاي شيمي به شرح زير است:

وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش ، صنايع سنگين ، صنايع و معادن ، فرهنگ و آموزش عالي ، كشاورزي ، نفت و نيز آموزشگاههاي شيمي، صنايع شيميايي و نظاير آنها .

نظر دانشجويان : رشته شيمي از لحاظ محتوا بسيار گسترده و با اكثر صنايع به نحوي مرتبط است، به همين دلايل زمينه‌هاي پژوهش و استخدام بسيار وسيع است...

رجوع شود به ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1398برچسب:بیوگرافی رشته شیمی,شیمی محض و کاربردی, توسط یاسین بلوچزهی

 

كنجكاوي و تحقيق در مورد اشيا اين كه اشيا از چه چيزي ساخته شده‌اند و چه تغييراتي در آن‌ها رخ مي‌دهد موضوع علم شيمي است.
به اطراف خود نگاه كنيد. همه چيزهايي كه مي‌بينيد و حتي چيزهايي كه نمي‌بينيد موضوع بحث در علم شيمي است.
هوايي را كه تنفس مي‌كنيد مخلوطي از مواد شيميايي است. فرايند تنفس نيز يك واكنش شيميايي است. همه غذاهايي كه مي‌خوريد مواد شيميايي هستند و روشي كه بدنتان از آن براي تبديل غذا به ذراتي در ماهيچه‌ها و استخوان‌ها و اعصاب و سلول‌هاي مغزي استفاده مي‌كند در حقيقت از فرايندهاي حساس شيميايي هستند.
لباسي كه مي‌پوشيد، كتاب‌هايي كه مي‌خوانيد، داروهايي كه مصرف مي‌كنيد وحتي خانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد همه و همه مواد شيميايي هستند كه به روش‌هاي شيميايي تهيه مي‌شوند. حتي ماشيني كه سوار آن مي‌شويد، فلزي كه ماشين از آن ساخته شده است، لاستيكي كه با آن حركت مي‌كند و گازي باعث حركت آن مي‌شود.
خود طبيعت نيز يك آزمايشگاه بزرگ شيميايي است. هر چيزي در طبيعت در حال تغيير و تبديل شيميايي است. در روي زمين، گياهان و حيوانات بزرگ مي‌شوند، مي‌ميرند و از بين مي‌روند. صخره‌ها و سنگ‌ها با تاثير آب و هوا فرسايش يافته و مي‌شكنند. در عالم، ستارگان جديدي تشكيل مي‌يابند يا از بين مي‌روند. خورشيدي كه به ما گرما و حرارت و انرژي مي‌بخشد تابش و فروزندگي خود را كه ساليان درازي است آن را دارد، از طريق فرايندهاي شيميايي ايجاد مي‌كند و هنوز كه بيليون‌ها سال از آغاز تابش آن مي‌گذرد، همچنان نوراني و پرفروغ است. ...
رابرت رنت Robert Rent
ارسال در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1398برچسب:شیمی چیست,, توسط یاسین بلوچزهی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد